Flying-Stars
חיפוש:


    מרפאה
    טיפול בילדים
    טיפול במבוגרים


מרפאה
מאיה, 5, אסטמה

" לפני 10 חודשים חזרנו לארץ משליחות בניו יורק ומאז מאיה כל הזמן חולה."
כך פתחו ואמרו לי הוריה של מאיה (שם בדוי), ילדה ג´ינג´ית ומלאת מרץ בת שנתיים וחצי שהגיעה אלי למרפאה בסוף הקיץ האחרון. מאיה נולדה בארצות הברית, ילדה שנייה לזוג הורים בריאים ואחות למיכאל, ילד בריא לחלוטין בן 5. כששאלתי את האם על מהלך ההיריון אמרה: " מאיה חסרת סבלנות עוד מהרחם! כבר בחודש החמישי התחילו צירים מוקדמים והייתי 4 חודשים בשמירת היריון."
 
מאז הלידה מאיה סובלת מתופעות שונות המעידות על "עודף חום בגוף": פניה אדומות והיא נוטה להזיע הרבה, עור גופה יבש ומחוספס, היא סובלת מתפרחת חיתולים ומגירוי כרוני סביב איבר המין ופי - הטבעת, כל הזמן צמאה למשקאות קרים, הכי אוהבת להתפשט מכל בגדיה וכאמור - בעלת "אופי ג´ינג´י" נמרץ וחסר פשרות. מגיל שנה החלה מאיה לסבול מדלקות אוזניים חוזרות. מחלות אלה התאפיינו בחום גבוה ובכאבים עזים וטופלו תמיד בהצלחה בתרופות אנטיביוטיות. לפני 10 חודשים חזרה המשפחה לארץ ומאז חלה אצל מאיה תפנית - דלקות האוזניים נעלמו אבל פתאום החלה לסבול מהתקפי שיעול וקוצר נשימה. ההתקפים מתחילים תמיד בשיעול יבש וחזק, מלווה באודם קיצוני בפנים," הלחיים שלה ממש רותחות ", ולאחר מכן מתחילה נזלת, השיעול הופך לליחתי וחום גופה מתחיל לעלות. רופא הילדים איבחן ברונכיט ספסטית/ אסטמה על רקע אלרגי ורשם טיפול באינהלציות ואנטיביוטיקה במקרים של עליית החום מחשש להתפתחות דלקת ריאות. לאחרונה הוחל גם טיפול קבוע בתרופה סינגולאייר (תרופה אנטי- אלרגית למניעת ההתקפים). למרות כל זאת ההתקפים המשיכו ובחודשים האחרונים אף הופיעו בתדירות הולכת וגוברת. לכן החליטו ההורים לפנות לטיפול ברפואה סינית בנוסף לטיפול הקונבנציונלי...

 

בניגוד לרפואה הקונבנציונלית ששמה את הדגש על הטיפול בתסמיני המחלה, הרפואה הסינית הקלאסית שמה את הדגש על האדם כמכלול שלם, על זיהוי המאפיינים הייחודיים לאדם אשר מביאים להתפתחות תהליך המחלה עצמו ועל טיפול לשינוי אותו חוסר איזון מולד. מטרת הטיפול היא לא להעלים את תופעות המחלה אלא לרפא את הנטיות עצמן, וכך גם לטפל בתופעות המחלה וגם למנוע הישנות מחלות דומות בעתיד.

על מנת להדגיש את הבדלי הגישה אספר שבסין הקיסרית שלפני המהפכה הקומוניסטית, עד לפני קצת יותר מ - 100 שנה, היה נהוג שתושבי הכפרים שילמו שכר חודשי לרופא המטפל עבור כל בן משפחה. בתמורה היה על הרופא להכיר היטב את בני המשפחה, להנחות אותם על המאפיינים השונים של התזונה ואורח החיים המתאימים לכל אחד ולטפל בהם טיפול תקופתי שמטרתו לשמר את בריאותם. אם אחד מבני המשפחה פתאום חלה ונפל למשכב, היה על הרופא לטפל בו ללא תמורה עד שיבריא ובמקרים קיצוניים אף נדרש הרופא לשלם למשפחה פיצוי על אבדן ההכנסה של החולה עד שיבריא. אכן ביטוח בריאות אמיתי! אני בטוח שרובנו היו שמחים לסידור כזה גם כיום...

 

תהליך האבחנה ברפואה הסינית הקלאסית מתחיל בשיחה ובתשאול של המטופל (או של ההורים, אם המטופל הוא ילד) לגבי מאפייני האדם, בבריאות ובמחלה, עם דגש על אורח החיים, הרגלי התזונה ומאפיינים אישיותיים ורגשיים שונים. לאחר מכן ישנה בדיקה גופנית שכוללת התבוננות בפנים, בגוף ובלשון של המטופל ולבסוף אוחז המטפל בידי המטופל וממשש דקות ארוכות את דופק הלב בעורק הרדיאלי שבפרק כף היד. בניגוד לגישה הקונבנציונלית שמתייחסת רק לקצב ולסדירות פעימות הלב, הרפואה הסינית מזהה מאפיינים שונים של עוצמה ושל איכויות משתנות בדופק ומייחסת למאפיינים אלה, המופיעים באזורים שונים על גבי הדופק, משמעויות קליניות רבות. בעזרת אבחנת הדופק יודע המטפל ברפואה סינית לזהות אילו מערכות ואיברים בגוף "חולים" ומהו שורש חוסר האיזון המביא להתפתחות תהליכי המחלה. לאחר האבחנה יבואו הסבר מפורט למטופל על מהות הבעיה והמלצות על שינויים באורח החיים או בתזונה כמתבקש. הטיפול עצמו מתבצע על ידי דיקור של נקודות שונות בעור בעזרת מחטים דקות מאוד. הדיקור עצמו אינו כואב ואינו גורם לדימום או לפציעה מקומית כלשהי. אורך הטיפול משתנה בין שניות בודדות, במקרה של תינוקות וילדים קטנים, ועד ל- 20-30 דקות במבוגרים. 

 

במקרה של מאיה גיליתי בתהליך האבחנה סממנים רבים של עודף חום בגוף. בנוסף לתמונה הקלינית שתוארה לעיל גיליתי שלשונה של מאיה אדומה מאוד (עובדה המעידה ברפואה הסינית על עודף חום באיברים הפנימיים). הדופק שלה היה מהיר וחד מדי (שוב - מאפיינים כלליים של עודף חום ו"אש" בגוף). העמדה המתארת את תפקוד הכבד התאפיינה באיכות גסה ומחוספסת - דבר המעיד על רגישות - יתר, פיזית ומטלית, ופעילות עודפת של מערכת החיסון ועמדת הריאות היתה "חסומה", כלומר מורגשת בקושי. אבחנתי היתה שמאיה סובלת מעודף "אש" בגוף שגורמת לריאקציה חזקה ובלתי מרוסנת של הכבד (שהוא מרכיב חשוב מאוד במערכת החיסונית ואחראי, על פי התפיסה הסינית, על הויסות הנכון של תהליכים בגוף). ריאקציה זו פוגעת בעיקר בתפקוד התקין של הריאות שאחראיות, על פי התפיסה הסינית, לא רק על הנשימה אלא גם על העור של הגוף שקרא גם "הריאה השלישית".

 

לאחר שהסברתי להורים את מהות הבעיה המלצתי להימנע, לעת עתה, ממאכלים חומציים ש"מגרים את הכבד" כגון פירות הדר (שמאיה מאוד אוהבת) ועגבניות, וכן להפחית מאוד את צריכת החלב שנחשב על ידי הסינים כמזון עשיר מדי שמעמיס על הכבד ומעודד יצירה מוגברת של ליחה בגוף. בטיפולי הדיקור בחרתי בכל פעם 1-3 נקודות שונות שמתייחסות לתפקודי הכבד והריאות ומאזנות את נטיית הגוף לחום- יתר. לאחר שני טיפולים ההורים של מאיה שמו לב שתכיפות השיעול יורדת ושאין יותר נזלת או ליחה. גם אני שמתי לב לשינוי שהתחולל אצל מאיה. הדופק שלה נרגע והלשון כבר לא נראתה כל כך אדומה. בעיקר שמנו לב כולנו איך הילדה פתאום נראית יותר רגועה וגם העור פחות אדום ויבש. לאחר מספר טיפולים נוספים כבר לא היה יותר שיעול ובעצת הרופא הופסק גם הטיפול התרופתי.

 

כבר זמן רב שאני פוגש את מאיה לביקורת ולטיפול תמיכתי מדי פעם. מצבה טוב וכולי תקווה שכך גם ימשיך בעתיד. 

 
 



Bleknet.com - בניית אתרים