Flying-Stars
חיפוש:


    מרפאה
    טיפול בילדים
    טיפול במבוגרים


מרפאה
ריטלין- כן או לא?
 
הפרעות קשב הן "המגיפה החדשה" של מתבגרים בימינו. אחד מכל ארבעה הורים ישמע במהלך השנים שבהן אנחנו בקרבה אינטימית עם מערכת החינוך את המילים המפחידות: "אולי כדאי שתעשו אבחון" בהקשר לילדנו החמוד, שמגלה קשיים ברמה כזו או אחרת ביכולתו לשמור על קשב וריכוז במהלך יום הלימודים, או שלא ממש מסוגל לעורר בעצמו את המוטיבציה לנסות. חלק מהמתבגרים האלה מגיעים גם לבדיקה שנקראת "מבחן TOVA", מבחן שבו עושים סדרת מבדקים של זיכרון וריכוז לפני ואחרי נטילת התרופה ריטלין. אם יש שיפור בתוצאות המבחן שלאחר הנטילה - המסקנה היא המלצה ליטול ריטלין בצורה קבועה. הבעיה היא שאחוז גבוה מאוד מהנבדקים מקבל תשובה "חיובית".

ריטלין היא תרופה ממריצה ממשפחת האמפטמינים. לאותה משפחה שייכים סמים כגון קוקאין ואקסטזי, שההרכב הכימי של ריטלין דומה לו מאוד, למעט המרכיב ההזייתי. הריטלין מעלה את הדופק, מדכא את התיאבון ו"מחדד" את התודעה. הוא גם מעלה מאוד את הסיכויים להתקפי לב, דיכאון והתמכרות לסמים אחרים בהמשך הדרך. לעניות דעתי "תרופת הקסם" הזו היא גם סם מסוכן וצריך להשתדל להימנע ממנה בכל מחיר.

שנות בית הספר מאופיינות על ידי הרפואה הסינית כשנות ה"אש", שנים סוערות ולא יציבות שבהן הילד או הילדה המתבגרים חווים לראשונה עצמאות וחופש. שנים של התרגשויות וסיכונים, של גירויים אקדמיים וגירויים חברתיים. שנים של קונפליקטים ושל בחירות - ואם הבחירות באות  גם נקיפות המצפון ותחושות האשמה. המתבגרים שסובלים מחוסר איזון גדול באנרגיית האש שלהם מתקשים להתמודד עם עודף הגירויים והלחצים ונוטים להתכנס בתוך עצמם ו"להתנתק" מהסביבה (אלה יוגדרו כבעלי הפרעת קשב וריכוז או ADD), או שנוטים להגיב בהתפרצויות אלימות ובלתי - נשלטות (הפרעת קשב וריכוז היפר- אקטיבית ADHD) .

ניתן לעזור לילדים האלה בדיקור. הדיקור "מייצב" את אנרגיית האש ועוזר לפתח את חלוקת הקשב. במקביל לטיפול צריך גם לעשות מאמצים לשנות את מסגרת הציפיות מהילדים האלה. חלקם יתקשו מאוד בכל שנות בית הספר, אבל יצליחו מאוד בלימודים גבוהים וחלקם יצליחו בדרכים אחרות בחיים שאינם אקדמיים רשמיים.
 
 



Bleknet.com - בניית אתרים