Flying-Stars
חיפוש:




מאמרים
רפואה סינית והעור

באנגלית אומרים "
"beauty is skin deepובעברית "הבל היופי ושקר החן". שני הביטויים מזהירים אותנו מללכת שולל אחרי יופי חיצוני. הרפואה הסינית טוענת הפוך: העור והיופי שאנו מקרינים כלפי חוץ הוא ביטוי מדויק של מצבנו הגופני והנפשי. הרפואה הסינית קושרת את מצב העור לתפקודי הריאות, הכבד, מערכת העיכול והכליות.
ריאות: בשלבי ההתפתחות העובריים שלנו הריאות והעור מקורם באותה רקמה ראשונית. על כן – הרפואה הסינית קוראת לעור "הריאה השלישית". הריאות אחראיות על הלחות הטבעית של העור וקשורות לבעיות עור כגון יובש, אקזמה, "אסטמה של העור", פסוריאזיס ואורטיקריה. 
כבד: הכבד הוא הפילטר של הגוף. תפקידו לסנן מהדם רעלים ולפרק ולהרכיב שומנים בגוף. לכבד תפקיד חשוב גם בניקוי הגוף מרגשות שליליים ועל כן הוא רגיש למצבי לחץ, תסכול ודאגה. ויסות נכון של הכבד הינו חיוני בטיפול בכל בעיות העור המערבות דלקות, פצעים, אדמומיות וגירויים.
מערכת העיכול: מערכת העיכול אחראית מצד אחד על הזנת הגוף ומצד שני  על סילוק הפסולת. אם התזונה אינה מאוזנת או שיש בעיה בעיכול העור לא יהיה מוזן כמו שצריך ועלול לפתח יובש ודלדול הבאים לידי ביטוי בפיגמנטציה או בפצעים שאינם מגלידים ומשאירים צלקות. בעיות של עצירות גורמות להצטברות של פסולת בתוך הגוף ומתבטאות באקנה, עור שמן או צלוליטיס. 
כליות: הכליות אינן קשורות ישירות לעור אבל הן חיוניות לשמירה נכונה על משק הנוזלים בגוף. כאשר הכליות חלשות הגוף צובר נוזלים. צבירת נוזלים זו מתבטאת כבצקתיות בעור וקשורה מאד להתפתחות הצלוליטיס עם השנים. בלוטת יותרת הכיליה (האדרנל) מפרישה הורמונים הנקראים אנדרוגנים. בעיה בוויסות הפרשת האנדרוגן היא שאחראית להתפרצות האקנה.
 
עור שמן וסבוריאה
עור שמן נגרם מפעילות יתר של בלוטות החלב. העור הופך למעובה וקשה, מבריק כלפי חוץ אבל יבש ומגורה מבפנים.  גירוי זה יוצר את האדמומיות והקשקשת המוגברת שהם סבוריאה. הסיבה לפעילות היתר של בלוטות החלב היא פעילות יתר של הכבד האחראי על  פירוק ויצירה נכונה של שומנים בגוף וניקוי הגוף מרעלים. אותם רעלים מופרשים החוצה מהגוף, בין היתר, על ידי בלוטת החלב בעור. כדי לטפל בבעיות של עור שמן וסבוריאה יש להסדיר את הפעילות הנכונה של הכבד. 
הכבד רגיש לתזונה שומנית ובעיקר לשומנים רווים המצויים בחלבון מהחי (בעיקר בקר ופירות ים), במוצרי חלב (שגם הם חלבון מהחי) ובמזונות מעובדים המכילים שומנים מוקשים (מרגרינה, חטיפים, ממתקים, פיצוחים ועוד רבים). למעשה רוב המזון שאנו צורכים כיום הוא מזון מעובד ומשומר המכיל כמויות גבוהות של כימיקלים ושומנים שונים שהכבד מתקשה מאד להתמודד איתם. מזונות אלה מרעילים את הגוף בתהליך איטי אך בטוח והרעלה זו מתבטאת, בין היתר, במראה החיצוני של הגוף, הוא העור.  

תזונה שמיטיבה עם הכבד היא תזונה טרייה ולא מעובדת, ללא תוספות של כימיקלים, שומנים, חומרים משמרים או צבעי מאכל. חוק אצבע לתזונה שהיא בריאה לכבד אומר:  "אם האוכל שומר על טריותו מעבר ל-3  ימים ואינו מתקלקל, כנראה שיש בו הרבה תוספים מלאכותיים ושומנים ולא כדאי לאוכלו". יש לשים דגש מיוחד על ירקות ירוקים עליים וסיביים כגון: פטרוזיליה, כוסברה, ברוקולי, חסה, כרוב וכרובית. כתחליף לחלבון מהחי כדאי לצרוך מוצרי סויה כגון טופו או חלב סויה העשירים  בחלבון צמחי. כמו כן מומלץ להרבות באכילת זרעים, אגוזים ושמנים איכותיים מכבישה קרה העשירים בשומנים לא רוויים המקלים על עבודת הכבד. לא מומלץ לצרוך מוצרי סויה מעובדים ומוקפאים (מיני "שניצלים מן הצומח")  כי גם הם עשירים בשומנים מוקשים ותוספות כימיקליות שונות.

בבואו לטפל באדם עם עור שמן או סבוריאה יאבחן הרופא הסיני את תפקוד הגוף כמכלול והכבד בפרט ויפעל להסדרת התפקוד התקין של הגוף בעזרת דיקור במחטים (אקופונקטורה), צמחי מרפא, תרגילי התעמלות מיוחדים ועוד. מספר מועט (10-6) של טיפולי דיקור ביחד עם שינויי התזונה והטיפול החיצוני בעור יביאו להטבה דרמטית עד כדי ריפוי מוחלט של העור השמן. לטיפול ביתי להרגעת דלקתיות וסבוריאה בעור ניתן ליצור קומפרס ממספר עלי כרוב ירוק כתושים. נוזלים המופרשים מהכרוב ירגיעו אדמומית וגירוי הנובעים מרעילות העור. 

עור יבש
לט
יפול בעור יבש, דק ורגיש יש לחזק את תיפקוד הכליות ובלוטת יותרת הכיליה. הכליות אחראיות על ספיגת הנוזלים והפצתם לכל הגוף כולל העור. לא רצוי לשתות כמויות גדולות מדי של מים שכן שתייה מרובה מעמיסה על הכליות וגורמת לאיבוד של מינרלים חיוניים לגוף. לבעלי עור יבש רצוי להימנע מדברים שמחממים ומייבשים את הגוף ופוגעים בכליות, כגון: קפה, שוקולד, עישון, מזון מעושן, משקאות מוגזים (המכילים כימיקלים רבים)  ולהמעיט במאכלים ותבלינים חריפים. במקרה זה הרופא הסיני יפעל לחזק את הכליות בד בבד עם המלצה לשמירה על לחות העור החיצונית. 

עור פגוע מנזקי הגיל
לפי הרפואה הסינית מצב העור הוא בבואה של הגוף/נפש. כשם שגופנו עובר תהליך של האטה והחלשות עם השנים, כך גם עורנו מידלדל והופך לדק, יבש ומקומט. בספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב (ספר בן למעלה מ-2500 שנה שהוא בבחינת התנ"ך של הרפואה הסינית) נכתב כי בגיל 35 הפנים מתחילות להדלדל, מופיעים קמטים קטנים והשיער הופך לדק ובגיל 42 מופיעים הקמטים העמוקים והשיער מאפיר. תהליך ההזדקנות הוא בלתי נמנע אך ניתן לשמר את חיוניות העור על ידי שימור חיוניות כל הגוף.

בגילאים מבוגרים יותר יש  לשים דגש מיוחד על  תזונה בריאה המכילה אחוז גבוה יותר של אוכל חם ומבושל עשיר בקטניות, ירקות שורש ודגנים מלאים כגון : שעועית, עדשים, בטטה, אורז מלא, חיטה וגריסים. כמו כן רצוי לצרוך תוספים של שומנים רב לא רוויים  כגון אומגה 3, אומגה 6 ושמן נר הלילה. לנשים מגיל 35 מומלץ להוסיף לתזונה היומית כף זרעי פשתן טחונים וכפית זרעי שומשום מלא טחון (רצוי שומשום שחור). זרעים אלה עשירים במינרלים ובשומנים לא רוויים והם עוזרים מאד בלחלוח הגוף והעור (והם גם פתרון מצוין לעצירות שהיא המקור להרבה בעיות עור!) בגילאים אלה ימליץ הרופא הסיני על טיפול מניעתי קבוע (בדרך כלל אחת ל 6-4 שבועות) על מנת לשמר את החיוניות של הגוף ואת הזנת העור. טיפול שכזה מביא להחזרת הברק והחיות לעור ומביא, לאורך זמן, לתוצאות טובות יותר מרוב הפתרונות הכירורגיים.

אקנה                                                                                                                                                                                 פצעי הבגרות מופיעים בשתי תקופות חשובות במהלך החיים : האחת היא גיל ההתבגרות 16-14 שבו יש הפרשה מוגברת של הורמוני מין וילדים הופכים לנשים וגברים. השנייה היא בגילאי 40-35 בהם מתחילה הירידה בהפרשת הורמוני מין. שתי התקופות מאופיינות לא רק בסממנים גופניים כפצעים מציקים ומביכים אלא גם, ובעיקר, במשברי זהות אופייניים שכולנו עוברים בחיים: משבר גיל ההתבגרות מאופיין בכעס, תסכול והתפרצויות זעם בלתי נשלטות, והוא נובע מקשיים בתהליך ההתבגרות הנפשית ובהגדרת ה"אני". משבר אמצע החיים שעובר על גברים ונשים כאחד מאופיין אף הוא בתסכולים וכעסים ונובע מתהליך חשבון הנפש שאנשים עורכים עם עצמם בשלב זה של החיים. 

בטיפול בפצעי בגרות הרופא הסיני ישים דגש על תמיכה בתיפקוד של הכליות ובלוטות יותרת הכליה (האדרנל) – האחראית, בין היתר, על הורמוני המין. כמו כן הוא יווסת את פעילות הכבד האחראי על פירוק רעלים בגוף וויסות תהליכי הדלקת בעור. הייעוץ התזונתי יהיה שילוב של תזונה לתמיכה בכבד עם תזונה התומכת בכליות – כפי שמפורט בסעיפים הקודמים.

פיגמנטציה וכתמים
הי
פר פיגמנטציה וכתמי שמש נובעים מפעילות לא מאוזנת של מערכת החיסון בעור. הפיגמנטציה היא הדרך של העור להגן על עצמו מפגעים חיצוניים ולכן אופיינית במצבי חשיפת - יתר לשמש, בתהליך ריפוי של פצעים וצלקות, בתהליכי השתנות ומתיחה של העור (כמו בהריון) וכתגובה אלרגית לתרופות וחומרים נוספים. כדי לטפל בבעיות פיגמנטציה יש לווסת את הפעילות החיסונית בעור על ידי וויסות הפעולה של מערכת החיסון בגוף.

הרופא הסיני יטפל בעיקר בבלוטת יותרת הכליה (האדרנל), בכבד ובכליות. בלוטת יותרת הכליה מפרישה קורטיזול, הורמון המסייע לגוף להוריד תהליכים דלקתיים שונים ובינהם את תהליך ההפרשה המוגברת של מלנין האחראי לפיגמנטציה. הכבד אחראי על ניקוי הגוף מרעלים ועל רמת התגובתיות של מערכת החיסון. וויסות תפקוד הכבד מוריד את הנטייה לייצר דלקות ואלרגיות המביאות, בעור, להתעבות ולצלקות עשירות בפיגמנטים. הכליות אחראיות על שמירת הנוזלים בתוך הגוף ואי איבוד נוזלים בשתן. הנוזלים חיוניים ללחלוח נכון של העור ולפיזור אחיד של המלנין. במצבים כרונים של פיגמנטציה בדרך כלל נדרשים 6-10 טיפולי דיקור על מנת להביא להתחלת תהליך של הבהרת העור ופיזור אחיד יותר של הכתמים. אחר כך יש להמשיך עם טיפול תמיכתי ארוך טווח לחידוש חיוניות העור.


 



Bleknet.com - בניית אתרים